התקנת שתל דנטלי - אינפוגרפיקה - ד''ר צבי גוטמכר

מהי השתלת שיניים ומהם שתלים דנטליים?

השתלת שיניים היא הליך כירורגי להתקנת שתל דנטלי בודד או מספר שתלים דנטליים בעצם הלסת, במקרים של אובדן שיניים.

שתלים דנטליים הינם מבנים קטנים בצורת בורג העשויים מטיטניום או מזירקוניה, בעלי התאמה ביולוגית לרקמות החניכיים ועצם הלסת. השתלים מחליפים את שורשי השיניים החסרות, מהווים את הבסיס להתקנת כתרים, גשרים או תותבות ומאפשרים למטופלים לשחזר את שיניהם הן מבחינת תפקוד תקין והן מבחינת המראה האסתטי.

באילו מקרים עולה הצורך בהשתלות שיניים?

הצורך עולה בעיקר במקרים של איבוד שיניים -  עקב עששת, מחלות חניכיים, טראומה או סיבות אחרות. 

תפקידם של השתלים הדנטליים הוא לשחזר את השיניים החסרות ולשפר את התפקוד והאסתטיקה של הפה. השיפור יכול לבוא לידי ביטוי בשיפור הדיבור, הלעיסה, האסתטיקה ואף בשיפור הביטחון העצמי.

היתרונות הבולטים של השתלים הדנטליים

להשתלות שיניים מספר יתרונות על פני שיטות שחזור אחרות כדוגמת שיניים תותבות נשלפות המותקנות בשיטה המסורתית.

  • יציבות ועמידות: שתלים דנטליים מספקים יציבות ועמידות רבה. הם אינם זזים או נופלים, גם בעת הפעלת כוח רב (בלעיסת מזונות קשים לדוגמא), מאפשרים לעיסה תקינה כמו שן טבעית ובכך מחזירים את חלל הפה לתפקוד מלא. כמו כן, עם תחזוקה של שיננית כל 3 חודשים וביקורות של רופא השיניים המטפל לפחות אחת לחצי שנה, שתלים יכולים להחזיק מעמד לאורך שנים רבות.
  • הורדת עומס מיתר השיניים - יתרון מרכזי, השתל משמש כעמוד תווך בעצם ונושא בחלק מכוחות הלעיסה, יחסית לגשר, שמשלים שן חסרה שהינה באוויר והשיניים התומכות נמצאות תחת עומס מוגדל.
  • בריאות השיניים הסמוכות – שתלים דנטליים אינם מצריכים פגיעה בשיניים הסמוכות, בניגוד לשיטות שחזור מסורתיות כגון שיניים תותבות, כתרים, גשרים ועוד.
  • אסתטיקה - שתלים דנטליים מאפשרים ליצור כותרת כמו של שיניים טבעיות ולכן אינם יוצרים תחושת מוגבלות או חריגות, (כגון תותבות שמציגות ניידות ויש להוציאן מהפה לפחות פעמיים ביום לצורך תחזוקה) דבר אשר עשוי להוביל לשיפור בביטחון העצמי. לדוגמא, כאשר חסרות שיניים באזור בולט לעין, בחלק הקדמי של הפה, יש תחושה של מבוכה, בפרט בזמן דיבור וחיוך. לאחר ביצוע שתל דנטלי ועליו ביצוע כתר, ניתן יהיה לחייך בחופשיות, ללא כל חשש.

 

סוגי שתלים דנטליים

  • שתלים תוך עצם - שתלים אנדואוסטליים  (Endosseous): השתלת השיניים הקלאסית והנפוצה ביותר, שתלים הדומים לצורת בורג המוחדרים ישירות לתוך עצם הלסת.שתלים אלו מגיעים במגוון גדלים ( אורך, קוטר ). גודל השתל נקבע בהתאם למיקום ההשתלה ולכמות העצם הזמינה, צורת השתל משפיעה על הדרך שבה הוא מותקן בעצם הלסת. שתל אשר מציג אחיזה איתנה בעצם הלסת ביום ההשתלה, מגביר את סיכויי ההצלחה של ההשתלה. 
  • שתלים סאבפריאוסטליים (Subperiosteal): מדובר בשתלים אשר דומים בצורתם לאוכף, המונחים על גבי עצם הלסת, מתחת לחניכיים ואינם חודרים לתוכה, שתלים אשר אינם דורשים קידוח. פתרון שיקומי עבור מטופלים אשר עצם הלסת שלהם ספוגה מאד, ולכן אינם מתאימים להשתלת שיניים קלאסית (השתלת תוך עצם -  Endosseous - ברגים). בהשוואה להליך הקלאסי, הליך התקנת שתלים אלו הינו מורכב יותר, זמן ההחלמה ארוך יותר והוא דורש רמת מיומנות גבוהה יותר מצד רופא השיניים.
  • שתלים טרנסאוסטליים (Transosteal): סוג של שתלים דנטליים, אשר משלבים מאפיינים של שתלים תוך עצם (Endosseous) ובסיס עליו מותקנים השתלים. שתלים אלו מיועדים ללסת תחתונה, מוחדרים דרך עצם הלסת מתחת לבסיס העצם ובולטים מעט מעל פני החניכיים, שם מותקן מבנה וכתרים/גשרים.

 

השוואה בין שלושת הסוגים 

קריטריון        

שתלים תוך עצם

שתלים סאבפריאוסטליים

שתלים טרנסאוסטליים 

מיקום

בתוך עצם הלסת

מתחת לחניכיים, על גבי עצם הלסת

חודרים דרך עצם הלסת, מבסיס העצם ובולטים מעט מעל פני החניכיים

צורה

בורג

אוכף

בסיס ועליו עמודים

ניתוח

פשוט יחסית לשתלים טרנסאוסטליים (Transosteal)

מורכב יותר

מורכב יותר

זמן החלמה

קצר יחסית

ארוך יותר

ארוך יותר

זמינות

נפוצים

פחות נפוצים

פחות נפוצים

דרישות עצם           

מסת עצם מספקת ואיכות עצם טובה

מסת עצם נמוכה או איכות עצם ירודה

מסת עצם נמוכה או איכות עצם ירודה

שתלי זירקוניה ושתלי טיטניום (השתלת שיניים בשיטה הנפוצה)

כיום, השתלים הדנטליים המותקנים, עשויים מטיטניום או מזירקוניה. לכל חומר יתרונות וחסרונות ייחודיים, והבחירה ביניהם תלויה במגוון גורמים, ביניהם בריאות המטופל, צרכים אסתטיים ותקציב.

 

שתלים דנטליים העשויים טיטניום

שתלים העשויים סגסוגת של טיטניום עם אלומיניום, ניקל ועוד.


יתרונות

  • מוכחים לאורך זמן: הטיטניום נמצא בשימוש רפואי מזה עשרות שנים, וברפואת שיניים מאז שנות ה-70. בעלי שיעורי הצלחה גבוהים ביותר (למעלה מ- 95%). עקב כך, נחקרו רבות ולאורך זמן ממושך.
  • חוזק ועמידות: עמידים בפני קורוזיה ועומסי לעיסה גבוהים, מתאימים לכל אזורי הלסתות בפה.
  • ביו-תאימות: סיכון נמוך לדחייה על ידי הגוף, הטיטניום מתקבל היטב על ידי גוף האדם למעט בקרב בעלי רגישות למתכות.


חסרונות

  • צבע אפור: עלולים לבלוט באזורים החשובים יותר מבחינה אסתטית. עלולים להופיע כקו אפור מתחת לחניכיים במקרים מסוימים, בעיקר בקרב מטופלים עם נסיגת חניכיים ובעלי חניכיים דקות.
  • עשויים מתכת: עלולים לגרום לתגובות אלרגיות בקרב מטופלים הרגישים למתכות, לעיתים עד לדחייה מלאה של השתל. עם זאת, מדובר בשכיחות נמוכה מאד.
  • מוליכות חשמלית: עלולים לגרום לתחושות לא נעימות במגע עם מתכות אחרות בפה, עם זאת, מדובר בתופעה נדירה יחסית.



שתלים דנטליים העשויים זירקוניה

שתלים חדשים בשוק - עשויים מתחמוצת זירקוניום (ZrO2),.


יתרונות וחסרונות

  • אסתטיקה משופרת, אך לא תמיד: צבעם הלבן מקנה יתרון משמעותי בעיקר באזורים קדמיים בחלל הפה היכן שהחניכיים דקים כלומר אינם משתקפים דרך החניכיים. אך יש מצבים בהם נסיגת החניכיים חושפת את שתל הזירקוניה ולעיתים נראה כגוש לבן כ- "הלבן של הלחם שנשאר בין השיניים", דבר המהווה לעיתים בעיה אסתטית.
  • היסטוריה: פותחו בשנות ה-90, בשימוש מזה שנים רבות במדינות אירופאיות כאשר המובילות שבהן הינן, שוויץ, צרפת וגרמניה, מדינות אשר קיימת בהן מגמה של "פרידה ממתכות". בשימוש בישראל משנת 2015 לערך אך יש לציין כי לא נראה שיש פריצה או ביקוש לשתלים אלו ושתלי הטיטניום הינם השתלים השכיחים והמבוקשים יותר.
  • חוזק ועמידות: עמידים בפני קורוזיה ועומסי לעיסה גבוהים (עומסי לעיסה קרובים לאלה של הטיטניום), מושפעים פחות מחומצות ומרובד חיידקים ובכך מקטינים את הסיכוי להיווצרות דלקות חניכיים סביב השתל. מצד שני, ישנם מקרים של שברים בשתלים אלו בפרט באזור צוואר השתל.
  • חומר היפואלרגני: מתאים למטופלים עם אלרגיה למתכות/  טיטניום.
  • ביו-תאימות: הזירקוניה בעל תכונות "אציליות", כלומר, חומרים בסביבתו אינם משפיעים עליו ולכן, ידידותי מאוד לרקמות בחלל הפה.
  • מבודד חשמל וטמפרטורה: גורם לפחות רגישות לחום ולקור בחלל הפה.
  • עלות גבוהה יותר: יקרים משתלי טיטניום, מה שעלול להוות חסרון עבור מטופלים עם תקציב מוגבל.
  • חדשים יחסית: בהשוואה לטיטניום, פחות מחקרים ארוכי טווח, פחות ניסיון קליני מצטבר.

 להרחבה על שתל זירקוניה >>


השוואה בין שתלי טיטניום לשתלי זירקוניה

פרמטר

שתלי טיטניום

שתלי זירקוניה

חומר

סגסוגת טיטניום

תחמוצת זירקוניום (ZrO2)

היסטוריה

בשימוש רפואי מזה עשרות שנים, ברפואת שיניים מאז שנות ה-70

פותחו בשנות ה-90, נמצאים בשימוש באירופה מס' שנים
ובישראל משנת 2015 לערך.

אסתטיקה

אפור, פחות אסתטי - במיוחד בקרב מטופלים עם נסיגת חניכיים
ובעלי חניכיים דקות

לבן, יעיל במקרה של חניכיים דקים שקופים.
פחות משתקף, אך יכול להראות כגוש לבן בין החניכיים לכותרת השן.

חוזק ועמידות

גבוה

גבוה

ביו-תאימות

גבוהה

בעל תכונות "אציליות". ידידותי לרקמות חלל הפה .

עמידות בפני קורוזיה

גבוהה

גבוהה

רגישות לתגובות אלרגיות

עלולות להתעורר תגובות אלרגיות בקרב אנשים הרגישים למתכות
שכיחות נמוכה מאד.

פחות רגיש

רגישות לטמפרטורה (חום /קור)

מעביר שינויי טמפרטורה

 פחות

מחקר לאורך זמן

נחקר רבות ולאורך זמן ממושך

מעט מחקרים, פחות ניסיון קליני מצטבר.

עמידות לעומסים גבוהים

גבוהה. גבוהה במעט משל הזירקוניה.

גבוהה. כמעט כמו של הטיטניום. קיימת נטייה לשברים.

מחיר

נמוך מזירקוניה

גבוה מטיטניום


חשוב לציין: בחירת סוג השתל היא החלטה חשובה שצריכה להתקבל בהתייעצות עם רופא השיניים.
 

תהליך השתלת שיניים – השלבים העיקריים 

שלב 1: ייעוץ ובדיקה ראשונית – בירור כל אופציות הטיפול הנוספות בשיתוף המטופל\ת טרם פניה לשתלים.

השלב הראשון בהליך השתלת שיניים הוא ייעוץ עם רופא השיניים וביצוע בדיקה קלינית. בנוסף, יבוצע ברור בריאות כללית וברור של צריכת תרופות. צילומים ( סטטוס מקביליות פנורמי ו\או  CT ) - הרופא יבדוק את מצב השיניים והחניכיים על מנת לקבוע באם השתלה היא הטיפול המתאים עבורכם, כחלק מכך, הרופא יספק מידע על תהליך השתלת השיניים ועל האפשרויות השונות העומדות לרשותכם. יתכן ויהיה צורך בטיפולים מקדימים, לפני ביצוע ההשתלה, וזאת בכדי לשפר את אחוזי ההצלחה של השתלים.


שלב 2: תכנון ניתוח

לאחר הבדיקות וביצוע האבחנות, הרופא יכין לפחות 2 אופציות של תוכניות טיפול. המטופל\ת עם הרופא יבחרו את התוכנית המקובלת ע"י המטופל\ת , במקרה של שיקום בעזרת שתלים, התוכנית תכלול את המיקום ומספר השתלים הדרושים, כמו גם את סוג השתל. בעת הצורך, הרופא עשוי להמליץ על טיפולים מקדימים, כגון, טיפול לניקוי והבראת החניכיים, עקירה, הרמת סינוס או השתלת עצם, במידה ויש צורך בשיפור תנאי העצם.


שלב 3: התקנת השתלים דנטליים (במקרה של השתלה קלאסית - שתלים תוך עצם)

ניתוח השתלת שיניים הינו הליך כירורגי. הרופא ירדים את אזור הלסת בו ימוקמו השתלים, במקרים קיצוניים תתבצע הרדמה כללית - לא מומלץ כלל לבצע את ההשתלה בהרדמה כללית!  לאחר מכן, יבוצע חתך בחניכיים, הפשלת החניכיים וגילוי עצם הלסת. בהמשך - יוחדרו השתלים לתוך העצם. לאחר החדרת השתל, הרופא יכסה את השתלים בחניכיים ויתפור.


שלב 4: תקופת קליטת השתלים

המתנה של מספר חודשים (3-6) לקליטת השתלים בעצם הלסת, תוך הגעה לביקורות תקופתיות אצל רופא השיניים. ייתכן ובמהלך תקופה זו, תתבקשו להימנע מאכילת מזון קשה.


שלב 5: חשיפת השתלים והרכבת מבנים וכתרים / גשרים

לאחר קליטת השתלים בעצם הלסת, הרופא יסיר את החניכיים המכסות אותם, תחת הרדמה מקומית, ויתקין על גבי השתלים כיפה מתכתית שתבלוט מחוץ לחניכיים לצורך ריפוי האזור שנחשף. לאחר כשבועיים (בדרך כלל – בהתאם למקרה), תתבצע התקנת הכתרים / הגשרים לשתלים והתאמתם מבחינה אסתטית ותפקודית.


שלב 6: מעקב ותחזוקה

בשלב זה, כבר תוכלו להתנהל באופן רגיל לחלוטין. עם זאת, תתבקשו להגיע כל 3 חודשים לתחזוקה של שיננית מוסמכת ובכל חצי שנה לביקורות אצל רופא השיניים, תוך שמירה על היגיינת פה קפדנית.

 

תופעות הלוואי ותהליך ההחלמה

מיד לאחר ההשתלה צפויים כאבים קלים, נפיחות ודימום קל. לאחר מספר ימים, הנפיחות והכאבים צפויים להתמתן בהדרגה. כמו כן, יש להקפיד על הכללים הבאים (בתיאום עם הרופא המטפל):

  • יש להקפיד על מנוחה, ללא פעילות גופנית מאומצת בשבועות הראשונים שלאחר ההשתלה.
  • קירור האזור ( במקרה של השתלת עצם לא מומלץ קירור ) ונטילת תרופות מרשם (משככי כאבים ואנטיביוטיקה).
  • אין לאכול או לשתות חם במשך שעתיים, שלוש מסיום הניתוח, לאחר מכן, מומלץ לאכול מזון רך וקר ולהימנע מלחץ על האזור המטופל.
  • יש להקפיד על היגיינת פה קפדנית, תוך שימוש במברשת שיניים רכה.
  • מומלץ להימנע מעישון אשר עלול להפריע לקליטה תקינה של השתלים.
  • להקפיד למלא אחר הנחיות נוספות של רופא השיניים וכאמור, להגיע למרפאתו לביקורות תקופתיות.
  • לאחר קליטת השתלים והתקנת המבנה, יש להמשיך ולהימנע מלעיסת מזונות קשים באזור, עד לאחר התקנת הכתרים / גשרים הקבועים.


השתלת שיניים ביום אחד

השתלת שיניים ביום אחד הינה שיטה לא קונבנציונלית, אשר מטרתה לקצר משמעותית את משך הליך השתלת השיניים המסורתי, לקבלת שיניים זמניות או קבועות תוך יום אחד בלבד. החלק העיקרי של השיטה מתבצע באמצעות טכניקת "העמסה מיידית", כלומר, העמסה מיידית של השתלים והכתרים ללא המתנה, באותו היום.

יתרון משמעותי זה מושך רבים, אך בטרם קבלת ההחלטה חשוב לדעת כי לשיטה מספר חסרונות וכי נדרשים קריטריונים ספציפיים כדי להבטיח את הצלחתה, היא אינה מתאימה לכל אחד. לכן, חשוב להתייעץ עם מומחה לשיקום הפה על מנת להעריך את התאמתכם להליך זה.

יש לקחת בחשבון כי דחיה \ כישלון של שתל גורר אחריו, כמעט תמיד, אובדן משמעותי של עצם שלעיתים מצריך השתלת עצם לצורך ביצוע שתל חדש, כמו כן, מצבים קיצוניים בהם יש קושי או לא ניתן להחדיר שתל נוסף כלל.


חסרונות השיטה

  • סיכון מוגבר לכישלון: מחקרים מראים שיעור כישלון גבוה יותר בהשוואה לשיטה הקונבנציונלית.
  • בעיות אסתטיות ותפקודיות: בשל מהירות התהליך, קיים סיכון גבוה יותר למיקום לא מדויק של השתלים, דבר אשר עלול לגרום לבעיות אסתטיות, הצטברות מזון, ריח רע ודלקות חוזרות.
  • אינה מתאימה לכל אחד: כפי שצוין קודם, לא כל אחד יכול לעבור השתלה ביום אחד, מדובר בהחלטה של הרופא המטפל, במידה והמטופל\ת ידרוש.

 

השתלת שיניים - סיבוכים אפשריים

השתלת שיניים היא טיפול יעיל ובטוח, אך חשוב להיות מודעים לסיבוכים אפשריים.

  • כישלון בקליטת השתל: במקרים נדירים, השתל עלול לא להיקלט בעצם, מה שעלול להוביל לכישלון ההשתלה.
  • דלקת חניכיים סביב השתלים: דלקת חניכיים עלולה לפגוע בעצם שסביב השתל ולגרום לכישלון ההשתלה. לכן, מומלץ לטפל במחלת החניכיים לפני ביצוע שתל\ים.
  • זיהום: זיהום באזור ההשתלה עלול להוביל לכאב חד, נפיחות ואדמומיות לא סטנדרטיות ובכך להעלות את הסיכון לכישלון ההשתלה.
  • פגיעה בסינוס: במקרים נדירים, השתל עלול לפגוע בסינוס, מה שעלול לגרום לכאב חד, נזלת וסינוסיטיס.
  • עומס יתר על השתלים: עומס יתר על השתלים עלול לגרום לספיגה של העצם סביב השתל ולכישלון ההשתלה.


עם זאת, חשוב לציין:

  • שיעור הסיבוכים לאחר השתלת שתל דנטלי נמוך יחסית, במידה ומתבצע על פי הכללים המקובלים (!)
  • רופא השיניים צריך להיות מנוסה ומיומן, מילוי הוראותיו והקפדה על היגיינת פה תקינה, יפחיתו משמעותית את הסיכון לסיבוכים.


סיכום

השתלת שיניים הינה טכניקה כירורגית יעילה, העשויה להוות פתרון מיטבי לשיקום שיניים חסרות. בחירה מושכלת של רופא שיניים מנוסה ומיומן, קבלת מידע מקיף אודות אפשרויות הטיפול השונות, בניית תוכנית טיפול המותאמת אישית למטופל והקפדה על מילוי הוראות הרופא, יתרמו רבות להצלחת ההליך ובכך לשיפור משמעותי באיכות חייו של המטופל.

הליך זה עשוי לשפר משמעותית את הבריאות, התפקוד והאסתטיקה של חלל הפה ובכך, להחזיר למטופל את היכולת לאכול ולדבר בצורה תקינה ואת הביטחון העצמי.

ברצוני לציין כי "שתל איננו מטרה" אלא כלי בכדי להגיע לשיקום ביולוגי ואסתטי. השתל יהיה אלטרנטיבה אחרונה במקרים בהם לא ניתן לשקם באמצעים שמרניים ולא חודרניים.

מעוניינים להתייעץ עימנו ו/או לקבוע תור לייעוץ או בדיקה? צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם.

 

ד'ר צבי גוטמכר - מומחה לשיקום הפה
ד"ר צבי גוטמכר - מומחה לשיקום הפה
מנהל המחלקה לשיקום פנים ולסתות
והיחידה להפרעות במפרקי הלסת, בקריה הרפואית רמב"ם, חיפה.