שחזור שיניים - סתימות

הבהרה - שחזור הינו כל תוספת חומר על השן (סתימה, מילואה, כתר ועוד) במקרה שלנו שחזור = סתימה.

אין כמעט אדם בעולם המערבי המודרני שלא עבר הליך של שחזור שיניים בשלב זה או אחר של חייו, הליך שאנו מכנים בלשון עממית בשם "סתימה".

שחזור שיניים הוא אחד מסוגי טיפולי השיניים הנפוצים ביותר, המתבצע כאשר השיניים שלנו נפגעות עקב עששת, תאונה, חבלה או פציעה.

מה בדיוק עושים במסגרת הטיפול וכיצד מבצעים אותו? 

מה זה שחזור שן?

שחזור שן או סתימה בשן הם סוג של טיפול שיניים המבוצע בשן שנפגעה. הפגיעה הנפוצה ביותר בשיניים שלנו היא כתוצאה ממחלת העששת, הנגרמת מחיידקים המתרבים בפה ומפרישים חומרים חומציים הפוגעים בציפוי השן ועלולים לחדור לעומקה ולהרוס את השכבות הפנימיות שלה. פגיעות אפשריות נוספות בשיניים שלנו כמו שברים, סדקים וחורים עלולים להיגרם עקב נפילה, חבלה, מכה, תאונות דרכים, מחלות כלליות מסוימות ועוד.

חשוב מאד לדעת ולהבין כי סתימה הינה טיפול נקודתי במחלת העששת. מחלת העששת הינה המחלה הנפוצה ביותר ומופיעה במספר דרגות חומרה. יש להבין כי סתימה איננה טיפול במחלת העששת אלא בתוצאה של המחלה. ישנה ערכה אשר בעזרתה, רופא השיניים יכול לקבוע את רמת חומרת מחלת העששת ובהתאם לכך לתת למטופל תוכנית טיפול מסודרת ומקיפה להתמודדות עם מחלת העששת.

כאשר רופא השיניים שלכם מזהה פגיעה כזו בשן, בדרך כלל על ידי בדיקה שגרתית ואולי אף צילום, ימליץ לרוב על ביצוע סתימה, שחזור של השן, כדי למנוע המשך פגיעה ולשמר אותה. אם לא יתבצע שחזור בשן הפגועה שלכם מצבה ימשיך להתדרדר, ועלול להגיע עד לאובדן מוחלט של השן.

במקרה של פגיעה הנובעת ממחלת העששת, רובד החיידקים ימשיך לכלות את מוך השן, השכבה הפנימית הרכה שלה, עד שיגיע לשורשה ואף מעבר לכך. הדבר עלול לגרום לכאבים עזים, רקבון ודלקות חמורות שיכולות להגיע עד לעצם הלסת. במקרה שהשן נפגעה בתאונה או חבלה היא עלולה להיות שברירית וחלשה מאד, להמשיך להתפורר ולהיסדק ואף ליפול. אלו מצבים לא נעימים ולא רצויים שניתן למנוע בקלות על ידי טיפול נכון.

ביצוע סתימה בשן הפגועה הוא טיפול מהיר ופשוט יחסית לטיפולי שיניים מורכבים אחרים. מומלץ לבצע אותו בהקדם האפשרי, מייד עם גילוי הפגיעה. סתימות יכולות להחזיק שנים רבות אם הן מטופלות ומתוחזקות כראוי.

שחזור שיניים קדמיות

במקרה של שחזור שיניים קדמיות, שהן דקות ועדינות יותר מן השיניים האחרות וגם חשופות יותר לחבלות ומשפיעות מאד על המראה האסתטי, יש צורך ביתר תשומת לב גם לאופן הטיפול והצד האסתטי שבו במקרה כזה, בדרך כלל במידת האפשר, יבחרו הרופא והמטופל בביצוע סתימה לבנה – סתימה מחומר מרוכב בהיר המשתלב בצבעה הכללי של השן ואינו נראה לעין לאחר סיום הטיפול.

איך מתבצע השחזור?

בשלב הראשון, רופא השיניים ירדים את החניכיים ואת העצבים המובילים לשן כדי שלא תחושו כל כאב בזמן הטיפול. לעיתים ניתן לבצע סתימות קטנות בשיניים גם ללא הרדמה, מבלי שתחושו בכאב. בשלב הבא, יסיר הרופא את החלק הפגוע של השן באמצעות מקדח. הוא יחטא את האזור בחומר מתאים כדי לוודא שהוא נקי לחלוטין מחיידקים לפני ביצוע הסתימה, זאת במטרה למנוע המשך פגיעה בשן וכן זיהום עקב הטיפול.

בשלב זה, יכין הרופא חומר סתימה וימלא בו את החלל שנוצר בשן. החומר מתקשה, בעזרת אור מרוכז, במהירות רבה, ולאחר מכן יכול הרופא ללטש אותו ולעצב אותו לצורת השן המקורית ולהחליק את הסתימה כך שתשתלב באופן מושלם בפה שלכם. הרופא יבדוק באם הסתימה אינה מפריעה לכם, אינה דוקרת ומאפשרת לכם לסגור את הלסת עד הסוף. הוא ימשיך ללטש את השן עד שיגיע למצב שתרגישו נוח לגמרי עם השן החדשה שלכם.

באילו חומרים משתמשים לסתימה?

ישנם שני סוגים עיקריים של חומרי מילוי לשחזור שן:

  • שחזור אמלגם – סתימת אמלגם עשויה מסגסוגות של מתכות ביניהן כספית. כיום מומלץ כמה שפחות להשתמש בחומר זה. ישנן מדינות האוסרות שימוש בחומר זה כיום.
  • שחזור קומפוזיט – סתימת קומפוזיט עשויה משרף חומר מרוכב, חומר מילוי בצבע שן העשוי מתערובת של חלקיקים. סתימה זו מכונה גם "סתימה לבנה". החומר המיוחד מתקשה תחת מנורה מיוחדת (אור מרוכז) שהרופא מציב מעל הסתימה. 

 

יתרונותיה של סתימת הקומפוזיט רבים: היא עמידה לסביבת חלל הפה, ניתן להתאים את גווניה לצבע השן והיא גם פחות מעבירה שינויי טמפרטורה בהשוואה לסתימת האמלגם כגון קור וחום. עם זאת, היא יקרה יותר, ולא תמיד מתאימה לכל שן ולכל מקרה.

חומרי מילוי נוספים אפשריים הם: פורצלן - חרסינה, זירקוניה, אימקס, ואפילו זהב. בעבר היו שיני זהב פופולריות מאד ונחשבו לסמל סטטוס במקומות שונים בעולם. היום נעשה בהם פחות שימוש ורבים מעדיפים מראה טבעי יותר לסתימות שלהם.

 

לאחר תהליך שחזור השן 

לאחר התהליך, לא תוכלו לאכול כשעתיים לפחות, עד שתפוג ההרדמה. בדרך כלל לא תחושו בדבר לאחר שההרדמה תפוג, או שתחושו אי נוחות קלה בלבד. לעיתים יש קצת רגישות במקום, במיוחד לחום או קור, אך אלה חולפים במהרה בדרך כלל.

לאחר שחזור שן, תוכלו לצחצח שיניים ולדבר כרגיל, מומלץ לא לשתות משקאות צובעים כגון: קפה, קולה, תה וכד'.  לאחר חלוף ההרדמה, בדרך כלל לא מרגישים קושי מיוחד או כאבים חזקים.

ברצוני לציין כי כל טיפול / נגיעה עם מכשיר רוטטורי (מסתובב) ברמת השן, יכול להוביל לצורך בטיפול שורש. כיום אנו משתדלים להמעיט בצורך בטיפולי שורש ולבצע כמה שניתן טיפולים שמרניים, מצד שני ישנם מצבים בלתי צפויים המצריכים ביצוע טיפול שורש. טיפולים בהם ישנו חשש לצורך בטיפול שורש, לאחר התייעצות עם המטופל, מומלץ לנסות ולבצע סתימה שכן טיפול שמרני ללא טיפול שורש תמיד עדיף במידת הניתן.

יש לדעת כי לאחר ביצוע הסתימה, יתכן ובעתיד הקרוב או הרחוק, במקרים קיצוניים יתכן ויהיה צורך בטיפול שורש אשר לעיתים מוביל לצורך בהמשך טיפולים כגון שחזור, מבנה, כתר.

 

ד'ר צבי גוטמכר - מומחה לשיקום הפה
ד"ר צבי גוטמכר - מומחה לשיקום הפה
מנהל המחלקה לשיקום פנים ולסתות
והיחידה להפרעות במפרקי הלסת, בקריה הרפואית רמב"ם, חיפה.