כתר וגשר זירקוניה

מתי זקוקים לכל אחד מהם?

זירקוניה היא חומר קשה וחזק שנעשה בו שימוש רב ברפואת שיניים. אולי כבר שמעתם על כתר זירקוניה או על גשר זירקוניה, אך לא ידעתם מתי זקוקים להם ומהם יתרונותיהם.

מהי זירקוניה?

זירקוניה, או ZrO2 בסימון הכימי, היא חומר קרמי גבישי שהוא אינרטי מבחינה כימית, כלומר חומר שאינו פעיל ואינו מגיב לחומרים אחרים בסביבתו. הוא שייך לקבוצת המינרלים הנקראים "סיליקטים זירקוניום" ומתאפיין בנקודת התכה גבוהה מאד יחסית לחומרים אחרים. יש לו גם מוליכות תרמית גבוהה ועמידות מעולה בפני קורוזיה.

החומר התגלה לראשונה על ידי הכימאי הגרמני מרטין היינריך קלפרוט בשנת 1789, שהפיק אותו מן המינרל זירקון. זהו מינרל נדיר למדי שמקורו בסרי לנקה, במקומות בהם כורים גרניט, כמו קליפורניה, וכן בסלעים געשיים באזורים שונים בעולם.

מה הקשר בין זירקוניה לרפואת שיניים?

זירקוניה משמשת לעתים קרובות בתהליך הייצור של סתימות, ציפויים, גשרים, שתלים וכתרים, מכיוון שיש לה יתרונות רבים - היא אינה נכתמת, נשחקת או מגיבה לחומרים אחרים. היא אינה משתנה בטמפרטורות האופייניות לגוף האדם ולפה האנושי. ניתן לעצב את הזירקוניה לצורות וגדלים שונים כדי להתאימה לצרכים של כל מטופל. כיום זירקוניה נמצאת בשימוש רב ברפואת שיניים מודרנית מכיוון שהיא לבנה, חזקה ועמידה מאד לאורך זמן.

 

מהו כתר זירקוניה?

בסרטון: ראיון עם ד"ר גוטמכר - יתרונותיהם של כתרי הזירקוניה ובאילו מקרים לא מומלץ להשתמש דווקא בזירקוניה.

טיפולים בעזרת כתרי זירקוניה שייכים לתחום שיקום הפה ומאפשרים יצירת כתר עם מראה הדומה מאד לאמייל שיניים טבעיות. כתרי זירקוניה משמשים בדרך כלל להשלמת שיניים שנפגעו עקב ריקבון, תאונה או פציעה, שיניים שעברו טיפולי שורש ושינו צבע, לכיסוי החלק המתכתי של חלקי שיקום על שתלי שיניים, לסגירת מרווחים בין שיניים, ועוד.

כתרי זירקוניה הם חלופה לכתרי החרסינה על מתכת המסורתיים. בעבר נהגו ליצור כתרים לשיניים ממתכות שונות ועליהן חרסינה, עם גילוי האפשרויות הגלומות בזירקוניה, במקרים מסויימים, מעדיפים היום רופאי השיניים (וגם מטופלים רבים) דווקא אותם, מכיוון שמעבר למראה הטבעי מאד שלהם, הם מספקים גם עמידות גבוהה יותר בפני סוגים רבים של פגיעות ושחיקה אפשריות בכתרים.

הם אמנם יקרים מעט יותר מאשר כתרים העשויים מחומרים אחרים, אך בטווח הארוך, במקרים מסויימים, מדובר דווקא על חסכון, משום שהם ישרתו אתכם ויישארו תקינים וטובים לאורך זמן רב יותר.

מהו גשר זירקוניה?

טיפול התקנת גשר זירקוניה שייך אף הוא לתחום שיקום הפה. גשר דנטלי הוא למעשה סוג של תותבת, שמטרתה להחליף שן אחת או יותר שאבדו או נפגעו בתאונה, ממכה, מעששת, ממחלת חניכיים ומסיבות נוספות. הטיפול נקרא "גשר" מכיוון שמגשרים מעל השן האבודה או הפגועה באמצעות חיבור לשתי השיניים הבריאות שמשני צידיה. החיבור מאפשר התקנת שן מלאכותית במקום השן הפגועה, ונעזרים בו כדי לקבע את השן המלאכותית למקומה ולחזקה.

הטיפול מתחיל בשיוף והשחזת השיניים הבריאות משני צידי חסר השן או השיניים, כדי שניתן יהיה להדביק אליהן את הגשר באופן שיראה טבעי ואסתטי ככל הניתן. כאשר הגשר יותקן, הפה יחזור לתפקודו המלא, והמטופל יוכל לדבר, ללעוס ולחייך כרגיל.

קיימים סוגים רבים של גשרים וטכניקות רבות להתקנתם, וכן חומרים שונים בהם נעשה שימוש ליצירת הגשר. גם במקרה הזה, לחומר הזירקוניה יתרונות רבים על פני החומרים האחרים – מתכת, חרסינה, וכו', במיוחד בכל הקשור למראה ולעמידות.

בסרטון:  סורק דנטלי דיגיטלי חדשני ללקיחת מידות לגשרים וכתרים - היתרונות הבולטים והדגמה.

דר' צבי גוטמכר מומחה לשיקום הפה ובעל ניסיון רב שנים בהתקנת כתרים וגשרים דנטליים מכל הסוגים. פנו אלינו למידע נוסף בנושא ולקביעת תור לבדיקה.