אם בעבר היה מקובל לראות אנשים רבים בעלי שיניים עקומות או חסרות, שבורות או צהובות, הרי שהיום המצב שונה לגמרי – קיימת מודעות גבוהה מאד לאסתטיקה של הפה ולחשיבות שבחיוך יפה וצחור. החשיפה ברשתות החברתיות, השיניים האסתטיות של משפיענים וסלבריטאים, הקולנוע והטלוויזיה הביאו לעלייה בפנייה לטיפולי שיניים אסתטיים מסוגים שונים, ובצדק.

מוכח מחקרית כי לחיוך יפה יש השפעה חיובית על מצבנו הנפשי, על הביטחון העצמי והדימוי העצמי שלנו. לכן, כדאי מאד להכיר את האפשרויות הרבות והמגוונות לטיפולים אסתטיים בשיניים. 

סוגים שונים של טיפולי שיניים אסתטיים

כל פה הוא שונה, בעל צרכים מיוחדים לו ובעיות שונות. הדבר נכון מהפן הבריאותי ומהפן האסתטי , ולכן לכל מטופל יש להתאים את סל הטיפולים הספציפי המשרת אותו בכל ההיבטים – הרפואי, התקציבי והיבט המראה החיצוני.

הטיפולים נבדלים אלה מאלה בחומרים בהם נעשה שימוש, בהיקף הטיפול, בטכניקות בהן נעשה שימוש, ועוד. לכן, בתחילת התהליך, כדאי שמומחה מנוסה לשיקום הפה ולטיפולים אסתטיים יכין עבורכם תוכנית טיפול מקיפה ומסודרת שתענה על כל הצרכים.

הנה סקירה של כמה מן הטיפולים המובילים בתחום:

 

 

שחזור שן (סתימה)

טיפולי שחזור שן, או "סתימות" בפי העם, הם טיפולים המיועדים למלא חלקים בשן שחסרים או שאינם בריאים בעיקר עקב מחלת העששת, אך גם מסיבות נוספות כגון חבלה, תאונה, מחלה כללית ועוד. הטיפולים נחשבים קלים ונפוצים מאד ומתבצעים בהרדמה מקומית למניעת כל כאב. כאשר הטיפול מתבצע בשיניים קדמיות או כאשר הצד האסתטי משמעותי גם בשיניים אחוריות, מבצעים מה שמכונה "סתימה לבנה" – סתימה העשוייה מחומר מרוכב ( קומפוזיט ) עם צבע קרוב מאד לצבע השיניים שבפה המטופל.

ניתן לבצע שחזורים מחומר חרסינה \ זירקוניה אשר מציגים חוזק, עמידות גבוהה ומראה טבעי יותר, מכיוון שהחומר מציג שקיפות אשר דומה מאד במראה, לזגוגית השן הטבעית שלנו, אך היא גם יקרה יותר. לחרסינה ולזירקוניה יתרונות נוספים, כגון חוזק רב, פחות גירויים ותגובות ברקמות הפה, בידוד מפני שינויי טמפרטורה ועוד. להרחבה על שחזור שיניים / סתימה לבנה >>

 

כתר או גשר

כתרים מבוצעים בשיניים שבהן חלה פגיעה גדולה בחומר השן, לעיתים עד לשורשה, כאשר לא ניתן לטפל בפגיעה באמצעות סתימה בלבד. הכתר מאפשר לשמר את החלקים הבריאים שנותרו בשן ולחזק אותם כך שהשן לא תתפרק או תישבר בהמשך. רוב הכתרים בנויים מלב מתכת המהווה בסיס איתן להתקנת מבנה דמוי-שן על גביו מחרסינה-פורצלן.

גם כאן, ניתן לבצע כיום כתרים ללא בסיס מתכתי מחומר הזירקוניה. לזירקוניה יתרון אסתטי משמעותי. היום יש אפשרות להכין כתרים ללא מתכת אלא רק זירקוניה מחלק אחד בלבד, משום שטכנולוגיות מתקדמות מאפשרות ייצור כתר חזק דיו מחומרים אלו ללא צורך בבסיס מתכת.

גם בגשרים המצב דומה. גשרים מותקנים כאשר יש חסר שן בין שיניים או שיש צורך בעקירה של שן פגועה ונוצר חלל בין שתי שיניים. הגשר מחובר לשתי השיניים בשני צידי החלל, ועל גביו יוצרים שן חלופית מלאכותית שתחליף את השן שנעקרה. גם כאן נעשה לרוב שימוש בחרסינה או בזירקוניה, בשל המראה האסתטי שלהן והעמידות הרבה לאורך שנים. להרחבה על גשר / כתר מחומר הזירקוניה >>

בסרטוןיתרונותיהם של כתרי הזירקוניה


הבהרת שיניים או הלבנת שיניים

לעיתים כל השיניים בפיכם תקינות, אך חלה בהן הצהבה או שינוי צבע עם השנים. מראה צהבהב או אפרפר של השיניים או כתמים בשיניים קורים בשל מגוון סיבות, כולל שתיית קפה ותה, קולה ומשקאות מוגזים נוספים, אכילת מאכלים המכילים צבעי מאכל, עישון וכמובן – גיל. אם גם אתם חושקים בשיניים לבנות יותר וללא רבב, ניתן לבצע הבהרת שיניים / הלבנת שיניים.

ראשית, יטפל הרופא בכל בעיות השיניים הקיימות אם יש כאלה, ויבצע סתימות או טיפולים אחרים לפי הצורך. בהמשך ייבחר אופן הטיפול המועדף:

  • ערכת הלבנת שיניים הניתנת למטופל לשימוש ביתי יחד עם הדרכה וביקורת.
  • טיפול במרפאה – הלבנה תוך זמן קצר באמצעות מכשיר מתקדם, המקרין אור על גבי השיניים כאשר הן מצופות בחומר הלבנה פעיל.

 להרחבה על הלבנת שיניים >>


ציפוי חרסינה או זירקוניה

במקרים מסויימים ניתן ליצור מראה אסתטי לחיוך שלכם על ידי הדבקת ציפויים בלבד, ( דומה לבניית ציפורניים ) בדרך כלל מזירקוניה או חומר זהה בתכונותיו. הרופא יבצע הכנה לשיניים המיועדות לציפוי על ידי שיוף שכבה דקיקה מהן. הוא יכין פיסות דקות של חרסינה או זירקוניה בצורה הרצויה וידביק אותן לשיניים המשוייפות באמצעות דבק מיוחד ועמיד. כך ניתן להשיג מראה יפה בקלות יחסית וללא צורך בטיפולים מורכבים. במקרים מסוימים, ניתן להדביק את הציפויים ללא הורדת חומר שן, אך יש לקחת בחשבון כי לעיתים הדבר יבליט מעט את השפה ולכן יש לבצע הדמיה טרם ביצוע הציפוי הסופי. להרחבה על ציפוי חרסינה לשיניים >>


כיצד נמנע מכישלון של טיפול שיניים אסתטי?

טיפולי שיניים אסתטיים עלולים להיתפס כלא מוצלחים משתי סיבות מרכזיות: ביצוע לקוי של הטיפול עצמו, או פער בין ציפיות המטופל לבין התוצאות בפועל. לאור זאת, חשוב להדגיש את החשיבות הקריטית של תיאום ציפיות מדויק בין הרופא למטופל, במיוחד כשמדובר בהליכים אסתטיים.

אז כיצד ניתן למנוע תחושת אכזבה מטיפול שיניים אסתטי?

לתשובות והסברים מקיפים, מומלץ לצפות בריאיון המלא עם ד"ר צבי גוטמכר שלפניכם, אשר שודר במסגרת התוכנית 'סטטוסקופ' ברשת 13.

ד"ר גוטמכר בראיון - איך נמנע מכישלונות אסתטיים בטיפולי שיניים?


פנו למרפאה שלנו לשם התאמת תוכנית טיפול שתחזיר לכם את החיוך.

ד'ר צבי גוטמכר - מומחה לשיקום הפה
ד"ר צבי גוטמכר - מומחה לשיקום הפה
מנהל המחלקה לשיקום פנים ולסתות
והיחידה להפרעות במפרקי הלסת, בקריה הרפואית רמב"ם, חיפה.
 

 


אולי יעניין אתכם גם:

כתרים לשיניים: אילו סוגים קיימים ומה כדאי לדעת עליהם? >>

20230823141912.362.jpg